Εκπτώσεις με μετρητά για έλεγχο δαπανών λόγω ύφεσης

Της Μαιρης Λεμπεση / [email protected] Ο δραστικός περιορισμός της χρήσης πιστωτικών καρτών αποτελεί το βασικότερο ίσως χαρακτηριστικό της τρέχουσας εκπτωτικής περιόδου, συγκριτικά με παλαιότερες. Οπως σημειώνουν εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου, οι καταναλωτές θέτουν ως προτεραιότητα τον έλεγχο των δαπανών τους, με αποτέλεσμα οι αγορές με μετρητά να συνεισφέρουν πλέον το 60% του συνολικού τζίρου της λιανικής, έναντι 40% που σήμερα αντιστοιχεί σε πιστωτικές κάρτες. Σημειώνεται χαρακτηριστικά δε, ότι τα ποσοστά αυτά ήταν πλήρως αντεστραμμένα μέχρι πριν από λίγο καιρό, πιστοποιώντας τη ραγδαία μεταβολή στις καταναλωτικές συνήθειες την τελευταία διετία στην Ελλάδα της παρατεταμένης ύφεσης. Οι έμποροι, πάντως, παραμένουν δυσαρεστημένοι από την εικόνα της αγοραστικής κίνησης αλλά και τον τζίρο της λιανικής μέχρι στιγμής, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που, με αφορμή την έναρξη του Αυγούστου, αύξησαν περαιτέρω τα ποσοστά των εκπτώσεων, προκειμένου να δελεάσουν τους καταναλωτές και να μειώσουν τα αποθέματά τους. Προς το παρόν πάντως, δεν παρατηρούνται ιδιαίτερες ελλείψεις σε συγκεκριμένα είδη ή μεγέθη, δεδομένου ότι η αγοραστική κίνηση υπήρξε υποτονική από την πρώτη εβδομάδα της θερινής εκπτωτικής περιόδου. Περιορισμένης δυναμικής ήταν εξάλλου και το διάστημα των προεκπτώσεων, που ουσιαστικά επιστρατεύτηκε προκειμένου να αντιστρέψει το αρνητικό κλίμα λόγω των επαναληπτικών εκλογικών αναμετρήσεων. Σύμφωνα με εκπροσώπους του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδας, η γενικευμένη ανασφάλεια σε συνδυασμό με την αυξημένη αβεβαιότητα για την επιβολή νέων φόρων συνιστούν πλέον τους βασικούς παράγοντες διαμόρφωσης της καμπύλης ζήτησης στην αγορά της λιανικής, δεδομένου ότι ο έως πρότινος καθοριστικός παράγοντας της ψυχολογίας των καταναλωτών βρίσκεται σταθερά σε αρνητικό έδαφος. Στο ίδιο μοτίβο, η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου σημειώνει την αδιαφορία των καταναλωτών έναντι των χαμηλότερων τιμών της τελευταίας δεκαετίας, αποτυπώνοντας ανάγλυφα την κατάσταση στην αγορά. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα πεδίου της ΕΣΕΕ, σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 3.000 μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων, ο εκτιμώμενος τζίρος τους αναμένεται να διαμορφωθεί σε 144.507 ευρώ φέτος, από 425.295 ευρώ το 2009, έχοντας ακολουθήσει σπιράλ κάθετης πτώσης στο μεσοδιάστημα. Το δε συνολικό ποσοστό μείωσης του τζίρου τους φέτος εκτιμάται σε 53,4% συγκριτικά με το 2011 και σε 66,0% συγκριτικά με το 2009. Χειρότερη είναι η εικόνα σε ό,τι αφορά το χονδρικό εμπόριο, με την κάμψη για φέτος να υπολογίζεται σε 68,0% σε σχέση με πέρσι και σε 75% έναντι του 2009. Στο μισό, τέλος, έχει περιοριστεί το ποσοστό κέρδους των εμπορικών επιχειρήσεων συνολικά, διαμορφούμενο σε 22.729 ευρώ φέτος κατά μέσο όρο, από 49.212 ευρώ το 2009. Η κάμψη αγγίζει μάλιστα το 72,9% σε ό,τι αφορά τη μείωση του κέρδους στο λιανικό εμπόριο το 2012 έναντι του 2009. Είναι προφανές ότι το συγκεκριμένο στοιχείο σχετίζεται άμεσα με τις συνεχείς προσφορές στις οποίες ο εμπορικός κόσμος προσφεύγει την τελευταία τριετία ώστε να επιβιώσει...